• Blogi
  • Polkupyörätelineet
  • Pyöräkatos

Viisi pointtia suunnittelijoille ja arkkitehdeille

Julkaistu: 30.11.2021

Mitä arkkitehtien ja suunnittelijoiden on hyvä ottaa huomioon, kun mietitään, miten toteuttaa turvallinen pyöräpysäköinti?

Muistatko vielä, kun pyörät piti jättää sään armoille pelkän tukijalan varaan? Pyöräily on muuttunut paljon muutamassa vuosikymmenessä. Nykyään pyöräily on maailmanlaajuinen megatrendi, joka otetaan huomioon niin hallitusohjelmassa kuin kaupunkisuunnittelussakin. Samalla myös pyörien hinnat ovat nousseet. Muutokset ovat asettaneet uusia vaatimuksia sille, miten voidaan toteuttaa käyttäjäystävällinen ja turvallinen pyöräpysäköinti.

Mitä arkkitehtien ja suunnittelijoiden on hyvä ottaa huomioon, kun mietitään pyöräpysäköintiä?

 

1. Käyttäjäystävällisyys

 

Jos tuotetta ei ole helppo käyttää tai se ei ole käytännöllinen, se helposti jää käyttämättä. Pyöräpysäköinti on käyttäjäystävällistä, kun huomioidaan…

  • runkolukitus
  • pyörätelineiden keskinäinen etäisyys
  • pyörätelineiden riittävä määrä
  • talvipyöräily
  • vesi- ja lumisateet
  • turvallisuus

Mietihän vaikka Suomea: välillä taivaalta sataa milloin kissoja ja koiria, räntää ja rakeita. Kun pyörän penkki on märkä vedestä tai lumesta, sitä on tympeä käyttää. Säähän ei voida vaikuttaa, mutta käyttäjäystävällisiin ratkaisuihin voidaan.

Yksi tapa lisätä käyttämukavuutta – ja samalla varmistaa turvallinen pyöräpysäköinti – onkin laadukas pyöräkatos. LED-valaistus pyöräkatoksen turvissa penkki pysyy kuivana ja lukon avaaminen on vaivatonta. Modernissa suunnittelussa otetaan huomioon, että katos on esteetön, johttps://alushel.fi/tuote/cphl/lloin sitä voidaan käyttää monesta eri suunnasta.

Esimerkiksi pyörätalli on suunniteltu pohjoisiin olosuhteisiin: se on turvallinen, suljettu ja valvottu ympäristö pyörien säilytystä varten. Kaksikerros pyörätelineiden ansiosta pyörävarasto on kustannustehokas, kun pyöriä voi kasata ikään kuin päällekkäin.

Lisäksi erikokoisille pyörille soveltuva helppokäyttöinen ja toimiva runkolukitus tekee pyöräpysäköinnin houkuttelevaksi.

Käyttäjäystävällisyyteen vaikuttaa myös pyörätelineiden keskinäinen etäisyys. Jos se on sopiva, pyörän lukitseminen on helppoa ja pyörät pysyvät telineissä ehjinä, kun ne eivät kolhi toisiansa. Ulkotiloissa runkolukittavien pyörätelineiden minimietäisyydet ovat RT-kortissa 800 mm ja Helsingin kaupungin pyöräpysäköinnin suunnitteluohjeessa 1000 mm. Pyöräpysäköinnin vaatima tila riippuu tietysti monista tekijöistä, kuten pyörätelineiden mallista ja niiden asettelusta.

 

2. Sijainti

 

Turvallinen pyöräpysäköinti tulee sijoittaa sinne, missä ihmiset jo liikkuvat mutta myös sinne minne pyörät halutaan ohjata.

Jos pyöräpysäkki sijaitsee liian kaukana sisäänkäynnistä, pyörätelineitä jäävät käyttämättä. Laadukkaassa arkkitehtuurissa turvallinen pyöräpysäköinti otetaan huomioon jo projektin suunnitteluvaiheessa, jolloin on oikea aika speksata pyörätelineet ja pyöräkatokset suunnitelmiin. Yleisesti ottaen pyörätelineet ja pyöräkatokset tulisi sijaita mahdollisimman lähellä sisäänkäyntiä. Jos ne sijoitetaan esimerkiksi talon taakse, pyörät jäävät herkästi lojumaan rakennuksen pääoven eteen tai muille kulkuväylille aiheuttaen vaaratilanteita ohikulkijoille

Pyörätelineet ovat myös näppärä tapa ohjata, rajata ja estää liikennettä. Hyvänä esimerkkinä tässä toimii esimerkiksi CRL-pyöräteline: sillä voidaan estää kulku muun muassa viheralueiden poikki, jolloin nurmikko ja istutukset pysyvät kunnossa. Samalla sillä voidaan estää kadunylitys vaarallisessa kohdassa. Turvallisen pyöräpysäköinnin sijaintia suunnitellessa onkin hyvä tehdä yhteistyötä yhteistyötä myös mahdollisten muiden osastojen kanssa, kuten viheralueiden ja muun liikennesuunnittelun kanssa.

Kun puhutaan sijainnista, on pakko puhua myös liityntäpyöräpysäköinnistä. Liityntäpysäköinti on tärkeä osa joukkoliikenteen matkaketjua. Pyörien liityntäpysäköinti tuleekin sijoittaa liikenteen solmukohtiin. Kannattaa muistaa, että monilla menomatkalaisilla on usein kova kiire, jolloin heidän prioriteettinaan on saada pyörä mahdollisimman lähelle joukkoliikennevälinettä. Samalla on hyvä ottaa huomioon muut kulkuyhteydet. Esimerkiksi jos matkakeskukseen on useita sisäänkäyntejä, pyöräpysäköintipaikat kannattaa hajauttaa eri puolille liityntäpysäköintialuetta.

Jos pyöräpaikat sijaitsevat alueilla, joita ei ole valaistu, LED-valaistu pyöräkatos saattaa lisätä pyörävarkaalla kynnystä ryhtyä hämärähommiin.

Toisaalta jos kyseessä on taloyhtiön piha, kannattaa harkita pihavarastoa, jossa yhdistyy pyöräkatos, roskakatos ja säilytystilat.

3. Hinta

 

Suurin este hankkeiden ja hyvien ratkaisujen läpiviennissä on hinta, sillä usein hankinnoissa määräävä tekijä on hinta. Kun hankinnassa on turvallinen pyöräpysäköinti, kannattaa kuitenkin miettiä kokonaiskustannuksia. Ne koostuvat hankintahinnasta, asennuksesta ja huollosta.

Hankintahinta:

Tuotteen hankintahintaan vaikuttaa esimerkiksi valittu materiaalit ja pintakäsittely sekä eri työvaiheiden määrä. Mitä laadukkaampaa materiaalia käyttää, sitä kalliimpi tuote on. Me esimerkiksi käytämme useissa tuotteissamme alumiinia, vaikka se on kalliimpaa kuin teräs. Syy sille on alumiinin erinomainen korroosionkesto, pitkäikäisyys, tyylikkäämpi viimeistely sekä maalipinnan lohkeilemattomuus. Esimerkiksi BAR-pyöräteline, joka on klassinen runkolukittava kaariteline, on saatavilla useissa eri hintaluokissa ja voit valita sen joko alumiinisena tai kuumasinkittynä teräksenä. Lisäksi tulee miettiä, minkä hintalapun antaa tuotteen valmistusmaalle. Onko kotimaisuus hankintakriteeri? Entä hiilijalanjälki?

Asennus:

Usein kokonaiskustannuksia mietittäessä unohtuu asennuksesta aiheutuvat kuluerät. Oletetaan, että pyörätelineen saa edullisesti, mutta viekö sen asentaminen päivän, kaksi päivää vai puolikkaan päivän? Kuinka monta työntekijää tarvitaan asennustöihin? Esimerkiksi jo aiemmin mainittu CRL-pyöräteline on kalliimpi valmistaa, koska toimitamme sen valmiiksi kasattuna ja hitsattuna. Toisaalta sen asentaminen on todella nopeaa ja siten edullista, koska työvaiheita on niin vähän eikä paikanpäällä tarvitse ruuvata muttereita yksitellen paikalleen. Hankintaa tehdessä mieti siis myös asennuksesta aiheutuvat kulut.

Huolto:

Onko pyöräkatoksessa ilkivallalle alttiita seiniä tai laseja? Onko pyöräkatos esteetön ja helppo ylläpitää vai kerääkö se syksyllä puidenlehtiä ja talvella lunta? Onko pyöräteline valmistettu paksusta vai ohuesta metallista? Kestäkö materiaalit korroosiota? Miten tuote pintakäsitellään? Lohkeileeko siitä maalit helposti, jolloin sitä täytyy käydä paikkamaalaamassa? Kaikki ratkaisut vaikuttavat tuotteen koko elinkaaresta aiheutuvaan hintaan.

 

4. Muokattavuus

 

Kun on löytynyt hyvän näköinen pyöräkatos ja pyörätalli, on aika miettiä uudestaan kapasiteettia. Euroopan parlamentissa päätettiin kaksinkertaistaa pyöräily vuoteen 2030 mennessä, joten isot rattaat ovat liikkeellä: pyöräilyn infraan ja pyöräilyn määrään tullaan satsaamaan. Siksi kun oikea malli on löytynyt, kannattaa ennakoida tuleeko omalla paikkakunnalla ja kohteessa pyörien määrät kasvamaan samassa tahdissa kuin muualla maailmassa. Siksi kannattaa valita modulaarisesti jatkettava pyöräkatos. Muunneltava ja turvallinen pyöräparkki on hyvä ja kustannustehokas tapa varautua tulevaan käyttäjämäärien kasvuun. Pyöräpysäköinnin suunnitteleminen on helppoa, sillä modulaarinen pyöräkatos ja pyörätalli ovat vakiomittojensa ansiosta skaalattavia, ja ne mahdollistavat tehokkaan tilankäytön. Esimerkiksi pyörätalleihin on suositeltavaa valita kaksipyöräkerrosteline, sillä ne maksimoivat pyöräpaikkojen määrän ja laskevat pyöräpaikan hintaa.

Ota yhteyttä niin mietitään yhdessä, mikä modulaarinen ratkaisu olisi paras teidän kohteeseenne.

Laadukas design on pitkällä aikavälillä paras ja halvin ratkaisu.

5. Design

 

Pyöräilyn suunnitteleminen on nykyään olennainen osa kaupunkisuunnittelua. Samalla se tarkoittaa sitä, että ne vaikuttavat koko kaupunkikuvaan ja tunnelmaan. On totta, että pyöräpysäköinnin vaatimukset ovat kasvaneet, mikä on lisännyt kysyntää laadukkaita pyörätelineitä, pyöräkatoksia ja pyörävarusteita kohtaan. Samalla kuitenkin näiden valintojen täytyy olla pitkäikäisiä, sopia ympäristöön, parantaa kaupunkikuvaa ja lisätä pyöräilyn houkuttelevuutta. Tyylikäs ja käytännöllinen design yhdistää tämän kaiken.

Design on AluShelin pääarvoista ja samalla meidän vahvuus, jolla erottaudumme kilpailijoista. Toimiva design on kaikki kaikessa. Kyse ei ole vain tuotteen ulkonäöstä vaan siitä miten se toimii ja kestää. Turvallinen pyöräpysäköinti on meille tyylikästä designia.

Monipuoliset ja kestävät materiaalivaihtoehdot mahdollistavat modernit ja tyylikkäät katosratkaisut. Laadukkaat materiaalit takaavat pitkän käyttöiän ja alhaiset huoltokustannukset. Katosrakenteemme ovatkin joko pulverimaalattua alumiinia tai kuumasinkittyä ja pulverimaalattua terästä. Lisäoptiona valtaosaan tuotteista voi valita myös viherkatteen. Lisäksi pintaverhousmateriaaleina voidaan käyttää esimerkiksi puuta tai karkaistua lasia. Voit myös valita lasiin haluamasi yksilöllisen silkkipainatuksen tai digiprintin.

Laadukas design on pitkällä aikavälillä paras ja halvin ratkaisu.