Miten valita hyvä pyöräkatos?
Ota selvää, mitkä viisi ominaisuutta pitäisi löytyä jokaisesta pyöräkatoksesta.
Hyvä pyöräkatos on
1. pitkäikäinen
2. huoltovapaa
3. ympäristöystävällinen
4. siinä on riittävä kapasiteetti
5. ja siinä on tyylikäs ja toimiva design.
Hyvä pyöräkatos on… Pitkäikäinen
Pyöräkatos on iso ja pysyvä hankinta. Hyvän pyöräkatoksen täytyy siis olla pitkäikäinen ja kestää Suomen neljää vuodenaikaa, auringonpaistetta ja lumisadetta. AluShel on valmistanut katoksia jo yli 20 vuotta, ja olemme toimittaneet niitä Suomeen yli 2400 kappaletta.
Mikä tekee katoksesta kestävän?
- Lumikuorma: Katoksemme kestävät 200 kg lumikuormaa neliömetriä kohden
- Materiaalit: Käytämme 100 % kierrätettyä alumiinia, kuumasinkittyä terästä ja pääsääntöisesti karkaistua lasia
Hyvä pyöräkatos on… Huoltovapaa
Olipa pyöräkatos edullinen tai ei, se voi tulla pitkässä juoksussa todella kalliiksi, jos se ei ole huoltovapaa. Jos katokseen esimerkiksi kerääntyy lunta ja lehtiä, nousevat sen siivous- ja huoltokustannukset. Ylimääräisiltä kustannuksilta vältytään, kun kiinnitetään huomiota katoksen teknisiin ratkaisuihin:
- mistä materiaaleista se on valmistettu
- miten lasit on kiinnitetty
- onko tarpeen vaihtaa lasit muihin materiaaleihin, kuten pleksiin ilkivallan takia
- miten katos asennetaan
- onko katoksessa sadevesien poistojärjestelmää
- miten kantavat tolpat on sijoitettu ja niin edelleen
Esimerkiksi AluShelin CPGT ei houkuttele ilkivaltaan: siinä ei ole pintoja, joita voisi spraymaalata, eikä laseja, joita rikkoa.
CPGT-malli on uudistunut designiltaan, ja sitä on saatavilla myös pidemmällä moduulivälillä.
Joissakin tapauksissa esimerkiksi lasit voidaan korvata korkealaatuisella pleksillä ilkivallan varalta, mikä voi vaikuttaa huoltovapauteen. Hyvä pyöräkatos on lähes huoltovapaa, jolloin sen ylläpitokustannukset ovat matalat. Ja mitä vähemmän katosta tarvitsee huoltaa, sitä vihreämpi ratkaisu se on.
Hyvä pyöräkatos on… Ympäristöystävällinen
Hyvä pyöräkatos houkuttelee liikkumaan pyörällä, eli se tukee ekologisia, vihreitä valintoja sekä tavoitteita pyöräilyn lisäämiseksi. Koska kaikkien tuotteiden valmistamisesta syntyy hiilipäästöjä, hyvässä pyöräkatoksessa niiden määrä minimoituu. Siihen vaikuttaa esimerkiksi se, että valmistamisvaiheessa ei synny hävikkiä ja että reklamaatioiden määrä saadaan minimoitua. Toimiva laadunvalvontajärjestelmä tukee tätä tavoitetta. Jälleen materiaalivalinnoilla on iso vaikutus hiilijalanjälkeen. Kuten tuli jo aiemmin mainittua, käytämme 100% kierrätettyä alumiinia. Lisäksi alumiini on lähes 100% kierrätettävissä.
Mitä pitkäikäisempi ja huoltovapaampi pyöräkatos on, sitä pienempi hiilijalanjälki sille muodostuu pitkässä juoksussa verrattuna heikkolaatuiseen ja huonosti suunniteltuun vaihtoehtoon. Maksaruohokatto ja uusiutuvat rakennusmateriaalit vaikuttavat myös ympäristöystävällisyyteen. Viherkate on muutenkin ympäristöystävällinen valinta, sillä se samaan aikaan sekä viilentää ilmaa että sitoo hulevesiä. Lisäksi extravihreys lisää ympäristön viihtyisyyttä. Kannattaa myös miettiä pyöräkatoksen käyttöastetta: jos pyöräkatoksen käyttöaste on matala, olisi voitu hankkia pienempi katos, jolloin myös sen hiilijalanjälki olisi ollut matalampi.
Hyvässä pyöräkatoksessa on… Riittävä kapasiteetti
Hyvä pyöräkatos on kustannustehokas eli sen käyttöaste on mahdollisimman korkea. Hyvä mittari onkin miettiä, kuinka paljon maksaa yksi pyöräpaikka.
Otetaan esimerkki: Oletetaan, että 20 pyöräpaikan katoksessa jatkuvassa käytössä on vain viisi pyöräpaikkaa. Tällöin yksittäisen pyöräpaikan hinta tulee kohtuuttoman suureksi. Ongelma oltaisiin voitu välttää pyöräkatoksen paremmalla sijoittelulla ja käyttäjä- tai markkinointitutkimuksella, josta olisi käynyt ilmi, missä käyttäjävirrat on ja onko katokselle tarvetta.
Toisaalta jos pyöräkatoksen kapasiteetti on liian pieni, pyöriä ei saada lukittua turvallisesti, jolloin pyörät jäävät herkästi lojumaan teiden varsille aiheuttaen ohikulkijoille vaaratilanteita. Jos pyöräkatos tulee korkean trafiikin alueelle, kuten koulun tai juna-aseman läheisyyteen, on kustannustehokkaampaa ja järkevämpää kasvattaa yhden pyöräkatoksen kapasiteettia kuin rakentaa montaa pienempää katosta. Kannattaakin valita pyöräkatos, jossa on modulaarinen rakenne eli sitä voidaan helposti jatkaa pidemmäksi. AluShelin valmistamat katokset ovat rakenteeltaan juuri tällaisia.
Tilanteet kuitenkin vaihtelevat: esimerkiksi jos kauppakeskuksessa on useampia sisäänkäyntejä, on viisaampaa sijoittaa jokaisen läheisyyteen pienempiä pyöräkatoksia. Tällä tavoin minkään sisäänkäynnin läheisyydessä pyörät eivät jää lojumaan sikinsokin vaan ne laitetaan omiin telineisiinsä. Yksi tapa lisätä käyttöastetta on valita esteetön kaksipuoleinen pyöräkatos, jota voi käyttää molemmista suunnista, kuten kaksipuolisen CPHL-pyöräkatoksen.
Yksistään hyvä pyöräkatos ei riitä kasvattamaan käyttöastetta vaan tarvitaan myös hyviä pyörätelineitä. Oikean pyörätelineen valinnalla onkin todella suuri vaikutus käyttöasteen nostamisessa.
- Runkolukittava pyöräteline kannattaa olla sellainen, johon voi kiinnittää kaksi pyörää, ja jota voi käyttää kummasta suunnasta vain. Suosittuja malleja ovat olleet BAR- ja BRANCH-pyörätelineet.
- Kaksikerroksinen pyöräteline on kustannustehokkain ratkaisu: pyörätelineitä saadaan kahteen kerrokseen eli pyöräpaikkojen määrä tuplataan
- Hybrid-pyörätelineessä yhdistyy klassinen etupyörälukitus ja turvallinen runkolukitus. Erinomainen malli tähän on ylhäällä kuvassa näkyvä CRL-pyöräteline.
Pyöräkatoksia käytetään usein myös liityntäpysäköinnin yhteydessä. Kannattaa siksi valita hyvin yhteensopivat katokset. Puuverhoiltu parivaljakko on esimerkiksi P3-pysäkkikatos ja CPP-pyöräkatos. Myös F3-pysäkkikatos sopii hyvin yhteen moderniin kaupunkiympäristöön.
Joskus myös pyöräkatoksen sijaintia täytyy vaihtaa. CPT on riittävän painava pysymään paikallaan, mutta riittävän kevyt pyöräkatos, jotta sitä voi siirtää tilanteen tullen paikasta toiseen.
Hyvässä pyöräkatoksessa on… Tyylikäs ja toimiva design
Usein design ymmärretään sanana väärin. Hyvä ja toimiva pyöräkatos on tyylikäs eli se kestää aikaa ja houkuttelee kävijöitä eikä se riitele olemassa olevan arkkitehtuurin kanssa. Pelkkä tyylikäs ulkonäkö ei riitä vaan tarvitaan myös käytännöllisiä ja toimivia ratkaisuja. Hyvin toimivilla pyöräkatoksilla ohjataan kevyttä liikennettä ja luodaan turvallisia paikkoja pyörien tilapäistä säilyttämistä varten. Design on siis avainasemassa hyvän pyöräkatoksen suunnittelussa.
Designiin liittyy esimerkiksi
- keskitolppien määrä
- käyttökapasiteetin kasvattaminen
- mainospinta-alan sijoittelu
- asentamisen helppous
- muun liikenteen käytännöllinen ohjaaminen
- ja hukkatilan välttäminen.
Kaikkiin kohteisiin ei esimerkiksi voida valita kaksipuolista pyöräkatosta, joten yksipuolisen katoksen hyvän ja käytännöllisen designin merkitys korostuu.
Hyvän pyöräkatoksen designiin liittyy siis myös se, että se on helppoa pitää siistinä ja mahdollisten korjaustoimenpiteiden tekeminen on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi.
Hyvä pyöräkatos on monien tekijöiden summa.
Kun valitset pyöräkatosta, älä katso pelkkää ulkonäköä, hintaa tai teknisiä tietoja. Ota huomioon kaikki tiedot sekä toivottu käyttäjämäärä ja pyöräkatoksen kohde.
Jotta pyörät pysyvät pitkään liikenteessä, ne täytyy myös lukita oikein. Tutustu myös blogipostaukseen, jossa mietitään, millä käytännön keinoilla pyörävarkauksia voidaan estää.
Me AluShelilla autamme mielellään valitsemaan sopivan pyöräkatoksen teidän kohteeseenne. Ota yhteyttä!