Onko pyöräilystä hyötyä isossa kuvassa?
Moni varmasti hyppäisi pyörän selkään useammin, jos tietäisi, mitä hyötyä siitä on isossa kuvassa. Tekniikan Maailma esimerkiksi vertasi keskenään sähköautoilua ja pyöräilyä. Mikä oli tuomio?
Tekniikan Maailman laajassa tutkimuksessa verrattiin pyöräilyn, sähköautojen ja fossiilisten polttoaineita käyttävien ajoneuvojen elinkaarien hiilipäästöjä. Artikkelissa pyöräilyn sanotaan olevan ”kymmenen kertaa tärkeämpää kuin sähköautot hiilipäästöttömien kaupunkien saavuttamiseksi”. Eli jos haluaa osallistua ympäristötalkoisiin, ei tarvitse olla ensimmäisenä ostamassa sähköautoa, vaan kannattaa harkita kunnon pyörän hankkimista! Mitä muuta hyötyä pyöräilystä on isossa kuvassa?
Pyöräilyn vaikutukset näkyvät ja tuntuvat hyvinkin nopeasti omassa kropassa ja mielessä. Ja jos sen saa tavaksi, sen on tutkittu pidentävän eliniänodotetta. Urheileminen tekee hyvää terveydelle ja piristää mieltä. Tekniikan Maailman kirjoituksessa olikin hyvä huomio siitä, että pyöräily, sähköpyöräily ja kävely ovat aktiivista matkustamista. Meidän jokaisen omassa tankissa on sen verran energiaa, että sitä kannattaakin polttaa joka päivä. Ja jos tuntuu siltä, että kaikkea ei ehdi tehdä saman vuorokauden aikana, niin kokeile hyötyliikuntaa: taita työmatkat pyörällä tai jalkaisin.
Muutoksia tapahtuu vaikka kaikki matkat eivät taittuisikaan pyörällä. Artikkelissa arvioitiin, että ne ”kaupunkilaiset, jotka siirtyivät autoilusta pyöräilyyn vain yhdelle matkalle päivässä, pienensivät hiilidioksidipäästöjään noin puolella tonnilla vuoden aikana. Päästösäästöt vastaavat yhdensuuntaista lentoa Lontoosta New Yorkiin.” Arjen pienillä ratkaisuilla on aivan valtavat kerrannaisvaikutukset. Tarvitseeko esimerkiksi punttisalille aina ajaa autolla, vai voisiko alkulämmöt ottaa reippaalla pyöräilyllä?
Jos pystyy hyppäämään pyörän selkään ”aina välillä”, niin sekin on isossa mittakaavassa suuri harppaus oikeaan suuntaan.
Nyt ehkä se sisäinen pessimisti – tai realisti, miten vain – älähtää: ”Mutta eihän tuo nyt mitenkään ole mahdollista kaikkien kohdalla!” Mutta kun ei tarvitsekaan olla! Tutkimuksessa arvioitiin, että jos vain joka viides kaupunkilainen muuttaisi pysyvästi matkustamistaan tällä tavalla seuraavien vuosien aikana, se vähentäisi koko Euroopan automatkustamisen päästöjä noin 8 %. Näistä syistä kaupunkisuunnittelussa onkin tärkeää, että julkinen liikkuminen tehdään helpoksi, houkuttelevaksi ja turvalliseksi vaihtoehdoksi. Tässä kuvaan astuvat laadukkaat pysäkkikatokset, pyöräkatokset ja pyörätelineet, jotka tukevat liikkumisen muutosta vihreämpään, kestävämpään ja terveellisempään suuntaan.
Eli onko pyöräilystä hyötyä isossa kuvassa? Aktiivinen matkustaminen – pyöräily, sähköpyöräily ja kävely – on aina ekoteko, ja lisäksi se on hyvä teko omalle keholle. Jos pystyy hyppäämään pyörän selkään ”aina välillä”, niin sekin on isossa mittakaavassa suuri harppaus oikeaan suuntaan.