Artikkeli

Pyöräpysäköinnin suunnitteluopas

Muistatko vielä, kun pyörät piti jättää sään armolle pelkän tukijalan varaan? Pyöräily on muuttunut paljon muutamassa vuosikymmenessä. Nykyään pyöräily on maailmanlaajuinen megatrendi, joka otetaan huomioon niin hallitusohjelmassa kuin kaupunkisuunnittelussakin. Muutokset ovat kuitenkin asettaneet myös uusia vaatimuksia sille, miten käyttäjäystävällinen ja turvallinen pyöräpysäköinti voidaan toteuttaa.

Mitä arkkitehtien ja suunnittelijoiden on hyvä ottaa huomioon, kun mietitään pyöräpysäköintiä?

Huomioi nämä suunnittelussa

01

Käyttäjäystävällisyys

Käyttäjäystävällisyys varmistaa pyöräpysäköinnille hyvän käyttöasteen. Missä asioissa pyöräilijää kannattaa kuunnella? Suomessa sataa taivaalta milloin kissoja ja koiria, räntää ja rakeita. Pyörätalli on suunniteltu pohjoisiin olosuhteisiin: se on turvallinen, suljettu ja valvottu ympäristö pyörien säilytystä varten. Lisäksi pyörätalli mahdollistaa talvipyöräilyn. Kaksikerrospyörätelineiden ansiosta se on kustannustehokas ratkaisu. Lisäksi kaksikerrospyörätelineet on mahdollista varustaa latausoptiolla.

Toinen vaihtoehto on valita esimerkiksi LED-valolla varustettu pyöräkatos. Pyöräkatoksen turvissa penkki pysyy kuivana ja lukon avaaminen on vaivatonta. Lisäksi eri pyörille soveltuva helppokäyttöinen ja toimiva runkolukitus tekee pyöräpysäköinnin houkuttelevaksi. Modernissa suunnittelussa otetaan huomioon, ettei katoksessa ole turhia tolppia hankaloittamassa pyöräpysäköintiä.

Käyttäjäystävällisyyteen vaikuttaa myös pyörätelineiden keskinäinen etäisyys. Jos se on sopiva, pyörän lukitseminen on helppoa ja pyörät pysyvät telineissä ehjinä. Ulkotiloissa runkolukittavien pyörätelineiden minimietäisyydet ovat RT-kortissa 800 mm ja Helsingin kaupungin pyöräpysäköinnin suunnitteluohjeessa 1000 mm. Pyöräpysäköinnin vaatima tila riippuu tietysti monista tekijöistä, kuten pyörätelineiden mallista ja niiden asettelusta.

 

 

Bar48 pyöräpysäköinti mitoitus
Bar48-45- Pyöräpysäköinti mitoitus viisto
Crl- Pyöräpysäköinti mitoitus ylä

Ota yhteyttä niin mietitään yhdessä, miten teidän pyöräpysäköinnistänne saadaan mahdollisimman käyttäjäystävällinen.

02

Sijainti

Uusi, tuliterä pyöräteline ja pyöräkatos jäävät usein käyttämättä, jos pyöräpysäkki sijaitsee liian kaukana sisäänkäynnistä. Laadukkaassa arkkitehtuurissa pyöräpysäköinti otetaan huomioon jo projektin suunnitteluvaiheessa, jolloin on oikea aika speksata pyörätelineet ja pyöräkatokset suunnitelmiin. Hyvän suunnittelun ansiosta pyöriä eivät jää lojumaan kulkuväylille eivätkä ne aiheuta vaaratilanteita ohikulkijoille.

Pyörätelineet ja pyöräkatokset tulisi sijaita mahdollisimman lähellä sisäänkäyntiä. Jos ne sijoitetaan esimerkiksi talon taakse, pyörät jätetään herkästi lojumaan rakennuksen pääoven eteen.

Liityntäpyöräpysäköinti on tärkeä osa joukkoliikenteen matkaketjua. Pyörien liityntäpysäköinti tulee sijoittaa liikenteen solmukohtiin. Kannattaa muistaa, että monilla menomatkalaisilla on usein kova kiire, jolloin heidän prioriteettinaan on saada pyörä mahdollisimman lähelle joukkoliikennevälinettä. Samalla on hyvä ottaa huomioon muut kulkuyhteydet. Esimerkiksi jos sisäänkäyntejä on useita, pyöräpysäköintipaikat kannattaa hajauttaa eri puolille liityntäpysäköintialuetta.

 

CPF5 pyöräkatos

03

Turvallisuus

Syrjässä sijaitsevat pysäkkipaikat ja huonot pyörätelineet houkuttelevat varkaita. Pyöräpysäköinti tulisi sijoittaa sinne, missä ihmisiä liikkuu paljon. Turvallisin vaihtoehto on pyörätalli: kulunvalvontajärjestelmä, hyvä valaistus ja läpinäkyvyys estävät varkauksia. Myös LED-valaistu pyöräkatos lisää kynnystä ryhtyä hämärähommiin. Kaikissa tilanteissa katettu vaihtoehto ei ole mahdollinen, mutta tällöinkin on hyvä valita vähintäänkin kestävä runkolukittava pyöräteline.

04

Muokattavuus

Suomessa odotetaan 30 % kasvua pyöräilyssä vuoteen 2030 mennessä, joten kannattaa valita muokattavissa oleva pyöräpysäköintiratkaisu. Muunneltava pyöräparkki on hyvä ja kustannustehokas tapa varautua mahdollisiin muutoksiin tulevaisuudessa. Modulaarinen pyöräkatos ja pyörätalli ovat skaalattavia ja helposti muokattavia, ja ne mahdollistavat tehokkaan tilankäytön. Esimerkiksi pyörätalleihin on suositeltavaa valita modulaarinen kaksipyöräkerrosteline, sillä ne maksimoivat pyöräpaikkojen määrän ja laskevat pyöräpaikan hintaa.

Ota yhteyttä niin mietitään yhdessä, mikä modulaarinen ratkaisu olisi paras teidän kohteeseenne.

05

Design

Pyöräpysäköinnin vaatimukset ovat kasvaneet, mikä on lisännyt kysyntää laadukkaita pyörätelineitä, pyöräkatoksia ja pyörävarusteita kohtaan. Valintojen täytyy kestää aikaa, sopia ympäristöön ja parantaa kaupunkikuvaa. Lisäksi niiden pitää lisätä käyttöastetta ja käyttöikää sekä houkutella kokeilemaan uutta. Tyylikäs ja toimiva design yhdistää tämän kaiken.

Monipuoliset ja kestävät materiaalivaihtoehdot mahdollistavat modernit ja tyylikkäät katosratkaisut. Laadukkaat materiaalit takaavat pitkän käyttöiän ja alhaiset huoltokustannukset. Katosrakenteemme ovat joko pulverimaalattua alumiinia tai kuumasinkittyä ja pulverimaalattua terästä. Uutena lisäoptiona osaan tuotteista voi valita myös maksaruohokatteen. Lisäksi pintaverhousmateriaaleina voidaan käyttää esimerkiksi puuta tai karkaistua lasia. Voit myös valita lasiin haluamasi yksilöllisen silkkipainatuksen tai digiprintin.

Laadukas design on pitkällä aikavälillä paras ja halvin ratkaisu.

Ota yhteyttä meihin, mikäli tarvitset lisätietoja suunnittelu avuksi.

sales@alushel.fi