• Blogi
  • Pyörätelineet

Pyörätelineen hinta: 7 syytä mistä hinta koostuu

Julkaistu: 24.6.2024

Pyörätelineen hinta on merkittävä tekijä valintaprosessissa, erityisesti kilpailutuksissa, joissa hinta usein määrää päätöksen.

Markkinoilla on tarjolla laaja valikoima pyörätelineitä eri hintaluokissa. Mikäli hakusessa on pyöräteline, hinta on usein määräävä tekijä sen hankinnassa. Tässä artikkelissa tarkastelemme joitain tekijöitä, jotka vaikuttavat pyörätelineiden hinnoitteluun, ja miksi AluShelin pyörätelineet ovat pitkässä juoksussa taloudellisesti järkevä valinta.

Tutustu AluShelin koko pyörätelinemallistoon tästä!

Pyörätelineen hintaan vaikuttaa monta tekijää, kuten materiaalit, työnjälki, pintakäsittely ja valmistusmaa.

Pyörätelineen hintaan vaikuttaa monta tekijää, kuten materiaalit, työnjälki, pintakäsittely ja valmistusmaa.

Mikä on pyörätelineen hinta?

Turvallisten runkolukittavien pyörätelineiden hinnoissa on paljon vaihtelua riippuen esimerkiksi materiaaleista, maalauksesta, laadusta ja valmistusmaasta. Esimerkiksi yhden kaaritelineen budjettihinta on usein 100–400 euroa. Mistä moinen hintahaitari?

1. Materiaalit

Pyörätelineiden hinta määräytyy ensisijaisesti käytettyjen materiaalien perusteella. Yleisesti käytettyjä materiaaleja ovat alumiini, ruostumaton teräs (RST) ja kuumasinkitty teräs. Materiaalin laatu ja paksuus vaikuttavat suoraan kustannuksiin:

  • Alumiini ja RST ovat kalliimpia mutta tarjoavat paremman korroosionkestävyyden ja pidemmän käyttöiän.
  • Pintakäsittely kuten maalaus ja hitsaus lisäävät myös kustannuksia.
  • Kierrätetyt materiaalit: AluShel käyttää 100 % kierrätettyä alumiinia, mikä on ympäristöystävällisempi mutta hintavampi vaihtoehto.

 

Verrataan nopeasti halpoja pyörätelineitä ja AluShelin telineisiin

 

Halpa pyöräteline:

  1. Materiaali: Usein pyöreää galvanoitua terästä, jossa on ohut sinkkikerros, mutta joka on usein riittämätön pitkäikäiseksi valinnaksi Suomen olosuhteisiin
  2. Pintakäsittely: Ei usein sisällä maalausta, joka parantaisi korroosionkestoa. Pintakäsittely voi maksaa useita kymmeniä euroje per pyöräteline.
  3. Kierrätetyt materiaalit: Ei käytetä, koska hintapiste halutaan mahdollisimman alas.

AluShelin pyöräteline:

  1. Materiaali:
    1. Kuumasinkitty teräs, jossa on paksu, kestävä ja yhtenäinen sinkkikerros, ja joka tarjoaa erinomaisen korroosiosuojan
    2. Alumiinissa on luontaisesti oksidikerros, joka estää korroosiota. Alumiinia voi myös taivuttaa erilaisiin muotoihin, jolloin saadaan upeaa designia.
    3. RST: Teräkseen on lisätty kromia ja muita aineita, minkä muodostaa luonnostaan kestävät oksidikerroksen suojaamaan materiaalia korroosiolta. Vaikka pinta vaurioituu, ruostumaton teräs kykenee itsepassivoitumaan, mikä estää korroosion leviämistä. Erinomainen valinta vaativiin ympäristöihin, kuten meri- tai teollisuusolosuhteisiin
  2. Pintakäsittely: Toimitetaan maalattuna haluttuun RAL-sävyyn, voidaan myös toimittaa maalamattomana, esimerkiksi RST-malliset.
  3. Kierrätetyt materiaalit: Alumiiniset pyörätelineet valmistetaan 100% kierrätetystä alumiinista. Kierrätetty alumiini on kalliimpaa mutta 100% ympäristöystävällisempää.

2. Työvaiheiden määrä

Tuotteen valmistukseen tarvittavien työvaiheiden määrä vaikuttaa merkittävästi hintaan. Mitä vähemmän tarvitaan työvaiheita, sen edullisempi pyöräteline on. Näitä työvaiheita ovat muun muassa:

  • Metallin leikkaaminen ja jyrsintä
  • Hitsaus
  • Pintakäsittely ja maalaus

Otetaan esimerkeiksi kaksi AluShelin pyörätelinettä: ARC ja BRANCH.

ARC-tuoteperheestä löytyy pyöreä kuumasinkitty teräs. Kuumasinkittyä putkea ei tarvitse kovasti käsitellä, vaan taivutus ja pintakäsittely riittävät. Siksi se onkin yksinkertaisempi ja edullisempi valmistaa verrattuna monimutkaisempaan alumiinista valmistettuun BRANCH-malliin, joka vaatii enemmän materiaalia ja työvaiheita, kuten hitsausta.

ARC-pyörätelineet ovat muotoilultaan kapeita.

ARC-pyörätelineitä on saatavilla kolmessa eri profiilimuodossa sekä kolmella eri materiaalilla: teräs, RST tai alumiini.

Pyöräteline Suomen säähän käytännöllisellä muotoilulla.

BRANCH valmistetaan joko alumiinista tai RST:sta. BRANCH on käytännöllinen ja upea. Siinä käytetään paljon materiaalia, ja sen valmistaminen vaatii useita eri työvaiheita.

 

3. Pitkäikäisyys

Materiaalivalinnat vaikuttavat suoraan pyörätelineen pitkäikäisyyteen. Laadukkaista materiaaleista, kuten alumiinista ja pulverimaalatusta teräksestä valmistetut telineet ovat kalliimpia, mutta ne kestävät pidempään ja ovat näin ollen pitkässä juoksussa taloudellisesti kannattavampia.

Esimerkiksi galvanoidusta teräksestä tehty maalaamaton pyöräteline ei kestä yhtä kovaa käyttöä kuin pulverimaalatusta alumiinista tai kuumasinkitystä teräksestä tehty pyöräteline, puhumattakaan RST:sta.

Jos pyöräteline täytyy vaihtaa 5 vuoden päästä, sen hinta oli hyvin kallis. Hinta ei muodostu pelkästään pyörätelineestä, vaan kaikesta muusta työstä sen ympärillä:

  • pyörätelineen kunnon arviointi ja vaihdon kartoittamiseen käytettävä aika
  • pyörätelineiden vertailu
  • vanhan pyörätelineen irrottaminen maasta, kiveyksen purkaminen
  • uuden telineen asentaminen, kiveyksen asettaminen
  • tilaajan käyttämä aika tilausprosessissa
  • asentajien palkkaaminen

Kuten huomataan, halpa pyöräteline tulee tilaajalle todella kalliiksi. Järkevämpää (ja edullisempaa) olisi tilata kerralla laadukkaat ja pitkäikäiset pyörätelineet.

4. Valmistusmaa

Pyöreästä putkesta valmistettuja pyörätelineitä tuodaan kaukaa ulkomailta Suomeen konttikaupalla. Suomessa valmistetut pyörätelineet ovat niihin verrattuna usein kalliimpia. Korkeampi hinta perustuu kuitenkin useisiin etuihin:

  • Nopeampi toimitusaika
  • Parempi laatu ja matalampi hiilijalanjälki
  • Varmasti eettiset työolosuhteet

AluShelin alumiiniset pyörätelineet valmistetaan Suomessa, mikä takaa korkean laadun ja eettiset työolosuhteet. Kun emme voi valmistaa pyörätelineitä Suomessa, käytämme eurooppalaisia toimittajia.

5. Asennustapa

Pyörätelineiden asennustapa vaikuttaa myös kustannuksiin.

Pinta-asenteiset telineet saattavat vaatia enemmän työvaiheita, koska telineiden pohjiin täytyy hitsata maahan kiinnittämistä varten asennuslevy. Tilaajalle kustannuksia tulee lähtökohtaisesti asennuksesta, joka vaatii tarkkuutta: pyörätelineiden keskinäinen etäisyys täytyy määrittää tarkasti, joka voi vaatia aikaa. Lisäksi useiden kymmenien pyörätelineiden asentaminen voi viedä asentajilta paljon aikaa, mikä saattaa lisätä tilauksen kokonaishintaa. Jälkiasenteisesti pinta-asenteiset saattavat olla ainoa vaihtoehto.

Yksi hyvä vaihtoehto jälkiasennettaville pyörätelineille on AluShelin PIPE-RACK-pyöräteline, joka voidaan ankkuroida nopeasti maahan, mikä vähentää asennuskustannuksia.

PIPE-RACK on siirreltävä ja käytännöllinen polkupyöräteline.

PIPE-RACK on siirreltävä ja käytännöllinen polkupyöräteline.

 

Betoniin valettavat pyörätelineet taas ovat edullisempia valmistaa, mutta tilaajan puolelta niissä voi piillä sudenkuoppa asennuksessa. Asentamista varten tarvitaan betonivalu, aikaa betonin kuivumiseen, sekä erilaisia tukielementtejä pitämään pyörätelineet pystyssä ja linjassa. Betoniin valettava pyöräteline, jonka hinta on edullisempi, on toisaalta hyvä valinta, jos tilaajalla on aikaa, tarkkaa silmää ja kärsivällisyyttä.

Pyörätelineiden alin hinta, joka näkyy nettikaupoissa, onkin juuri valettava pyöräteline. Asennus on kuitenkin hitaampaa ja on vaarana, että teline asennetaan vinoon.

Uppoasenteiset pyörätelineet asennetaan maahan asennusta nopeuttavien perustusprofiilien päälle. Eli maa on kaivettu auki, pohjalle tulee perustusprofiilit, joihin pyörätelineet on kiinnitetty, ja lopuksi maanpinta-ainekset siirretään takaisin päälle. Asennustapa on todella nopea: asentajien ei tarvitse erikseen määrittää pyörätelineiden keskinäistä etäisyyttä, koska perustusprofiileissa on valmiiksi poratut reiät (800 mm, 900 mm ja 1000 mm jaoilla). Asennus on siis edullisempaa, koska siihen menee vähemmän aikaa. Lisäksi telineiden keskinäinen etäisyys on aina oikea. Uppoasenteisen pyörätelineen hinta on hieman korkeampi, koska perustusprofiilit tarvitaan telineen molemmille jaloille, eli esimerkiksi tilattaessa kolme uppoasennettavaa pyörätelinettä tarvitaan kaksi perustusprofiilia (yksi molemmille puolille).

Suosimme uppoasenteisia pyörätelineitä, koska niiden avulla tilaajan kokonaiskustannukset ovat edulliset asennusnopeuden ja -jäljen ansiosta.

6. Rahti

Rahtikustannukset voivat muodostaa merkittävän osan kokonaiskustannuksista. On usein edullisempaa tilata suurempi erä pyörätelineitä kerralla. AluShelin tuotteet voi myös noutaa suoraan Järvenpään varastosta, mikä on kustannustehokas vaihtoehto.

7. Ekologinen ja taloudellinen kestävyys

AluShelin käyttämät materiaalit ja valmistusprosessit on valittu ympäristöystävällisyyttä ja kestävyyttä ajatellen. Kierrätetty alumiini ja pitkään kestävät materiaalit vähentävät resurssien käyttöä ja ympäristövaikutuksia pitkällä aikavälillä.

 

Yhteenveto

 

Pyörätelineen hinnan muodostumiseen vaikuttavat monet tekijät, kuten materiaalit, työvaiheet, pitkäikäisyys, valmistusmaa, asennustapa ja rahti. AluShelin pyörätelineet, kuten ARC-pyörätelineet ja BRANCH-pyöräteline, tarjoavat kestäviä ja ympäristöystävällisiä ratkaisuja, jotka ovat pitkällä aikavälillä taloudellisesti järkeviä. Mikäli hakusessa on pyöräteline, hinta on usein määräävä tekijä sen hankinnassa, mutta valitse pyöräteline tarpeesi mukaan ja huomioi sen kokonaiskustannukset sekä ympäristövaikutukset.